Risico’s inschatten voor het cliëntenonderzoek
Met welke risicofactoren moet u rekening houden
Hoe maakt u een Wwft Risicobeleid?
De risicogebaseerde aanpak van de Wwft geeft u de ruimte om de intensiteit van het cliëntenonderzoek af te stemmen op de risico’s die de cliënt met zich meebrengt. Maar met welke risico’s dient u rekening te houden? De Wwft (artikel 2.) verplicht u om een risicobeleid te vormen. In dit beleid verwerkt u risicofactoren die van toepassing zijn voor uw kantoor en branche. U bent vrij om dit beleid in te richten naar wens.
Echter dient u wel rekening te houden met een aantal risicofactoren. Met deze risicofactoren kunt u de witwas- en terrorismefinancieringsrisico’s in kaart brengen. U toets elke nieuwe relatie aan de risicofactoren in het risicobeleid. Het resultaat van de toetsing legt u vast en houdt u actueel. Op verzoek van een toezichthouder dient u de resultaten van de toetsing te kunnen overhandigen.
Zijn de risico’s in kaart gebracht dan dient u te beoordelen of u voldoende beheersmaatregelen heeft om de risico’s te mitigeren. U kunt dan beslissen om aanvullende maatregelen te treffen of de cliënt niet te accepteren. De beoordeling, procedures en maatregelen worden vastgelegd in het risicobeleid.
U mag gebruik maken van uw “onderbuikgevoel” wanneer u de risico’s in kaart brengt.
Risicofactoren
Cliëntrisico
Productrisico
Geografische risico
Met welke CDD-risico’s moet u rekening houden?
De Wwft verplichte risico categorieen
Complexe groepsstructuur
Doelgroep
Cash intensieve branches
Wat zijn productrisico’s
Subjectieve waarde
Branche hoge kans op witwassen
Ongebruikelijke koopvraag
Sanctielijsten
Dit zijn onder andere de volgende lijsten:
- VN-terrorismelijst;
- Sanctielijsten van de Europese Unie;
- Nationale Terrorismelijst;
- de Office of Foreign Assets Control (OFAC) lists, de Amerikaanse sanctielijsten.
Exporteren van producten of diensten
Vestiging
Hoe vormt u een Wwft risicobeleid?
De Wwft geeft aan dat u uw klanten moet toetsen aan de hand van risicofactoren. De Wwft geeft niet aan hoe u dat moet doen. Toch dient u erop te letten dat alle klanten hetzelfde worden getoetst. Hiervoor dient u een beleid te hebben. Wilt u weten wat er staat in een risicobeleid? Download dan hier ons gratis Risicobeleid Whitepaper.
Copyright @ 2021 Customer Diligence B.V.